|
| Författare |
Meddelande |
| < Självläkande lack? |
|
Postat:
fre jun 29, 2007 7:00 pm
|
|
|
Registreringsdatum: 17 mars 2005
|
|
HJÄLP!! VAD SKA JAG ARBETA MED I FRAMTIDEN?
Snart så hör behovet av polerare till en svunnen tid, det kanske är något som vi kan berätta om för våra barn och barnbarn att man gjorde på 1900-talet, då polerade man lacken, berättelser om Bustorp, Porta och kanske mig själv kommer att vara som att lyssna på historier om Gustav Vasa eller Dacke. Barnen kommer kunskapshungrigt att läsa skolböckerna för att lägga alla årtal på minnet precis som vi gjorde när vi gick i skolan eller?
Jag läste i Dagens Industri för ett tag sedan om att Nissan hade tagit fram en självläkande lack och min spontana reaktion blev BULLSHIIIT, jag sprang runt målmedvetet som en höna som precis blivit halshuggen och mina upprörda ivriga fingrar letade i almanackan så att bladen såg ut som kolibrivingar som flaxade samtidigt som jag röt som ett lejon. -Det är väl för h----e inte 1:a april idag väl?????? Ve och fasa det är ju bara januari då kan man väl inte skämta om sådana här saker. Jag lugnade ner mig och samlade ihop båda hjärncellerna, letade reda på papperna där det tydligt stod skrivet att jag faktiskt är normalbegåvad. Nu fattar jag, artikeln var så liten så den var nog inte sant, hur skulle detta annars vara möjligt, en sådan nyhet skriver man väl inte om i en sådan liten artikel, den måste ha tillhört serie sidorna.
Vad handlar detta om då? Jo nanoteknik förstås, mitt hatämne. Jag har egentligen börjat tröttna på allt prat om nanoteknik men jag måste medge att mitt intresse börjar vakna, förväxla dock inte detta med ett intresse från mitt håll gällande nanobehandlingar av lack så mogen är jag inte ännu, eller kan det vara så att jag är "övermogen" det är upp till er läsare att bedöma.
Hur fungera då detta som gör att mindre repor och stenskott kan reparera sig själv. Jo det går till på följande sätt, lacken består av vätskefyllda mikrokapslar samt katalysatorer, så fort en mindre repa eller stenskott uppstår så går dessa mikrokapslar sönder och vätskan rinner ut och fyller då repan, en kemisk reaktion uppstår då när vätskan träffar de katalysatorer som också finns i lacken så att den härdar på samma sätt som ett tvåkomponentslim, denna lack beräknas vara i produktion år 2010. Blir man trött eller?
Jag kunde då känna mig trygg i ett fåtal sekunder eftersom jag numera arbetar en hel del med elektronik i lastbilar tills jag även läser följande, skadade kablar som kan reparera sig själv med motsvarande teknik och olika laddningar på partiklar. vad tusan hade de tänkt sig att jag ska arbeta med i framtiden, finns det 50 åriga sexobjekt?
Även militären håller på att testa ett material för att använda i t.ex. bränsletankar som läker sig själv när de blir beskjutet. Värmen från projektilen som genomborrar tanken gör att värmen blir tillräckligt hög för att processen i materialet ska kunna starta upp, materialet ”flyter” ihop och härdar så fort att bränsle inte hinner rinna ut. Det enda problemet är att materialet är känsligt för bränslets egenskaper som organiskt lösningsmedel.
Det finns också material som normalt är flytande men vid ett tryck på en knapp så blir det hårt som stål, dessa material experimenterar man med för att använda i t.ex.skyddsvästar. Även material som är böjligt kan vid värme genom ”minne” återgå till sin ursprungliga form som t.ex. ett gem eller varför inte en stekpanna eller kastrull. När den är kall så viker man ihop den så att den tar minimalt med plats sedan slänger man upp den på en varm spis och vips så formar den sig till en stekpanna. Eller man åker runt i sin sedan och så fort solen tittar fram och det blir varmt så vips så blir det en cab. De sista exemplen med kastruller, stekpannor och bilar är mina egna för att föra vetenskapen framåt , de övriga exemplen har jag fritt tagit från tidningen Illustrerad Vetenskap som är en otroligt intressant tidning..
Tommy  |
|
|
|
 |
|
|
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid) |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
Page